Computational methods for Theatre Studies #5: On space & performance

Mittwoch, 13. Juli 2022, 16:00 MEZ

  • Eleni Bozia (University of Florida): Reading between the lines and touching the exhibits: How to reexperience classics and archaeology
  • Franziska Ritter (Technische Universität Berlin): Im/material Theatre Spaces the virtual reconstruction of Großes Schauspielhaus Berlin

Registrierung: https://lmu-munich.zoom.us/meeting/register/tJYuc-urqjMqHNF9EsHu4FCKA5Onryf6UyGE

Computational Methods for Theatre Studies #4: On motion & performance

Mittwoch, 29. Juni 2022, 16:00-18:00 CET

  • Peter Broadwell (Stanford Libraries): Deep LearningBased Pose Estimation for Distant and Close Viewing of Performance Corpora
  • David Rittershaus (University of Applied Sciences Mainz): Computing Dance Movement: From Manual Annotation to Machine Learning

Registrierung: https://lmu-munich.zoom.us/meeting/register/tJcod-ivqzwoHtRXDd9EvE7PEEbrQrIcElw0

„Audiencing and Empathy“ – Podiumsdiskussion mit Prof. Matthew Reason, Ph.D., Kirsty Sedgman, Ph.D. und Prof. Dr. Ulf Otto

Podiumsdiskussion mit Prof. Matthew Reason, Ph.D., Kirsty Sedgman, Ph.D. und Prof. Dr. Ulf Otto am Center for Advanced Studies (CAS) der LMU

Empathy has played a pivotal role in theatre since the 18th century. Owing to empathy, theatre evolved into an educational institution capable of establishing a new and liberal social order. In (literary) theory and the words of Schiller, it promised to unite “people of all circles, zones, and ranks” into “one single family”. With the theatrical day-to-day turning out to be much more complex, the question how audiences relate to performances is an intriguing topic. It inspires research and theatre practice.

  • Matthew Reason ist Professor an der School of Performance and Media Production der York St. John University.
  • Kirsty Sedgman ist Lecturer am Institut für Theaterwissenschaft der Universität Bristol.

Anmeldung

Die Veranstaltung wird als Livestream durchgeführt.

Für die Teilnahme ist eine Anmeldung erforderlich. Wenn Sie Interesse an unserer Veranstaltung haben, bitten wir Sie sich mit uns in Verbindung zu setzen; Sie erhalten dann die Informationen zur Teilnahme am Livestream: E-Mail.

„Ästhetiken der Intervention“ – Sammelband erschienen: TdZ, hg. mit Dr. Johanna Zorn

Mit dem Begriff der Intervention ist eine Überschreitung der Kunst durch die Kunst selbst aufgerufen. Damit einher geht nicht nur das Versprechen einer spezifischen Wirksamkeit, sondern eine Praxis des Aushandelns ästhetischer und politischer Sphären. Im Theater scheint die Rede von Intervention dann besonders prägnant zu sein, wenn die komplexen Wechselwirkungen von Öffentlichkeit, Gesellschaft und Medienwirklichkeit über die Szene hinaus thematisiert werden. Der aus einer Tagung an der Ludwig-Maximilians-Universität München hervorgehende Band versammelt Beiträge, die kritische Perspektiven auf Theaterprojekte und theatrale Aktionen werfen, die mit unterschiedlichen Strategien des Eingreifens arbeiten. Dabei wird die Pluralität der interventionistischen Ästhetiken und ihre Theoriebildung aufgezeigt.

Computational Methods for Theatre Studies? Vortragsreihe

Eine Online-Vortragsreihe von Mai-Juli 2022, organisiert von Ulf Otto (LMU München) und Nora Probst (Universität Paderborn)

Computational Methods for Theatre Studies?

From May 2022 until July 2022 a series of panels, organized by Ulf Otto (LMU Munich) and Nora Probst (University of Paderborn), starts to complement the existing Digital Humanities research in Theatre Studies on data models, repertoire data and agent networks with questions about the potentials and politics of computational methods for theater research.

Forschende und Studierende jeglicher Semester und Fachrichtungen sind zur Teilnahme eingeladen.

Zeit: Mittwoch, 16:00 CET
Start: 11.05.2022
Ende: 13.07.2022
über Zoom (siehe Programm für die jeweiligen Links)